Comissió PROJECTE

Índex

1. Presentació

2. Marc legal

3. Diagnòstic

4. Model de Formació

4.1. Finalitats

4.2. Sistema Organitzatiu

4.3. Modalitat educativa

4.4. Metodologia

4.5. Avaluació

5. Intencions educatives

5.1. Competències

5.2. Objectius

5.3. Continguts

5.3.1 Coneixement

5.3.2 Procediments/ habilitats

5.3.3 Actituds

6. Estratègies metodològiques

6.1 Principis metodològics

6.2 Mètodes d’ensenyament

6.3 Tècniques, activitats i recursos

7. Seqüencia educativa ( planificació de les jornades )

8. Avaluació




1. PRESENTACIÓ

Des d’educació social tenim una proposta.

Tenim molt a reivindicar i volem fer-ho com toca, com creiem que pot tenir ressò i de la

millor manera que coneixem: mitjançant el respecte, l’EDUCACIÓ i la democràcia.

Sabem que potser despertem tard, però també entenem que sempre és un bon

moment pel canvi, per la transformació. Ja que potser ens considerareu utòpics

o idealistes però creiem en el canvi i en la millora, mobilitzant la gent i creant

democràticament noves bases.

Enteneu que amb aquest posicionament ens estem proclamant en contra de l’ordre

establert, en contra de la metodologia que està emprant la universitat, en contra de

que l’educació torni a ser una font més d’exclusió. Ens neguem rotundament a que

l’educació sigui només per l’elit, perquè si ho permetem... on estarà la democràcia?

On estarà la nostra lluita com a educadors socials? Ens neguem fer de l’educació de

les persones un negoci, no volem empresaris i economistes que ocupin els càrrecs

d’aquest regne que hauria de ser de tots i per a tots, la universitat. Volem abolir la

pujada de taxes i tot el que implica el reial decret 14/2012, de 20 d’Abril.

Volem fer entendre que som PROEDUCACIÓ i que el que pretenem és crear un

aprenentatge conjunt, formar-nos, aprendre i moure i remoure les peces que formen

aquest puzle.

Des de la nostra base com a estudiants, des de les competències adquirides

al llarg dels dos anys de grau, amb els coneixements, experiències, històries,

teories, ens endinsem cap a un camí difícil: VOLEM CREAR EL NOSTRE PROPI

PROJECTE EDUCATIU, EL NOSTRE PLA DE TREBALL I LES NOSTRES CLASSES

ALTERNATIVES.

Tot això no es farà gratuïtament. No, té uns objectius: pretenem demostrar que

una altre manera d’aprendre és possible, que la democràcia ha d’estar present en

l’educació i que com a educadors socials som capaços de crear amb el que tenim,

amb l’espai, temps i col·lectiu que ens trobem al davant; amb la força i energia per fer-

nos escoltar.

Així doncs, aquí llencem la nostra proposta:

Pretenem fer un pla de treball que combini tots els aspectes apressos al llarg d’aquest

curs. Crearem, dissenyarem, un nou projecte, amb innovacions educatives.

Pretenem fer projectes paral·lels amb una base compartida, un model formatiu comú,

creat anteriorment.

Pretenem dur a terme un procés de mobilització que necessitarà de processos

d’animació cultural per tal de ser duts a terme.

Aquest serà un projecte que pretén combinar classes obertes, fetes des dels mateixos

alumnes i amb la intenció d’obrir a tot el públic que vulgui participar-ne. Proposem

fer xerrades sobre els àmbits que hem anat treballant al llarg del semestre. Tenim

companys que s’han especialitzat i han aprofundit en certs conceptes i àmbits i

volem compartir i ser-ne partícips, i no veiem millor manera que crear taules rodones,

xerrades, etc., amb veus que ens parlin des de l’experiència.

Volem dur a terme jornades de reflexió i de reivindicació. Fer una crida a professionals

de diferents centres que actuïn en àmbits diversos perquè ens puguin resoldre dubtes i

ens puguin apropar realitats que potser desconeixíem.

Ens agradaria crear una universitat oberta a tothom i començar a mostra el

nostre interès per l’educació per a tothom proporcionant o adherint-nos a classes

d’alfabetització d’adults, potser en espais públics per fer-les més vistoses.

No ens volem quedar només aquí... volem anar més enllà. Volem que professionals de

l’economia ens expliquin perquè estem com estem, volem entendre i comprendre què

és el que realment està passant i com podem lluitar-ho.

I una evidència molt gran és que tot això requereix un gran esforç, un gran treball en

molts àmbits:

Ens hem de coordinar, hem de difondre, hem de crear, hem d’autogestionar-nos, hem

d’economitzar el temps i sobretot hem d’APRENDRE!

Us convidem a participar al nostre projecte: activament, com a oients o com creieu

convenint. Però creiem que una cosa no es pot negar: a la que ens posem a treballar

amb el projecte això és molta feina, i no s’escapa de les competències que ens heu

anat ensenyant, per tant enteneu que és una feina voluntària i per la qual tenim ganes,

però per favor no ens negueu la possibilitat de dur-ho a terme perquè creiem que

s’estaria perjudicant al que realment és l’educació i l’aprenentatge.

Entenem que el manteniment del pla d’avaluació com ha estat establert fins ara

suposa un entrebanc en l’avenç, per tant agrairíem col·laboració i negociació.




Aquí deixem el manifest on queden reflectides totes aquestes idees:

Els estudiants dels diferents graus del Campus de Mundet ens trobem
immersos en unes jornades reivindicatives des de les quals es dóna
suport als grups classe, graus i facultats que es declarin en vaga
indefinida.
El Reial Decret 14/2012, de 20 d’Abril, impulsat pel Govern Espanyol
preveu mesures urgents de racionalització de la despesa pública en
l’àmbit eductiu en el qual es regulen taxes i preu públics dels
estudis universitaris, la dedicació del professorat i la gestió
econòmica de les universitats. Considerem que aquesta llei és injusta
i que per tant ha de ser derogada.
Antigament, només les elits econòmiques tenien accés a la universitat.
La lluita per la igualtat ha suposat que les classes més baixes hagin
pogut accedir també als estudis universitaris. L’accés a aquests
estudis obre la porta a la mobilitat social, ja que la formació
acadèmica n’és un dels seus factors més importants. Actualment es
pretén tornar a un model on es limita l’accés al dret universal de
l’educació, que alhora crea la polarització entre classes socials.
La pujada de taxes prevista augmentarà el cost de la matrícula un 66%
l’any vinent, això implica que cada estudiant passarà a assumir del
15% del cost dels estudis al 25%, però, són reals aquests
percentatges? Per a la realització d’aquest càlcul agafen el total de
despeses del pressupost universitari i el divideixen pel nombre
d’alumnes. En aquest càlcul s’hi inclouen els costos de recerca i
investigació, despeses protocol·làries, honoraris i representació
institucional. Si es calcula en base a la despesa de la docència, cada
estudiant està pagant prop del 40% del cost de la seva plaça, per tant
en termes reals, l’estudiant es faria càrrec d’un 70% aproximat del
cost de la seva matrícula.
Les autoritats polítiques estan disposades a entregar el control
executiu de l’educació superior als grups econòmics de més poder,
defensant així els seus interessos privats i no els de la societat.
Això és el que s’anomena Estratègia Universitat 2015 que acull canvis
relacionats amb el funcionament dels centres universitaris, les formes
de gestió i de govern, de finançament i de competències. L’objectiu
final és formar futurs treballadors que responguin a les demandes del
mercat capitalista i assolir un model d’universitat privada lluny de
l’accés i la demanda de les classes treballadores.
Al seu torn, la segona convocatòria és un dret històric de tradició
universitària que se’ns ha anul·lat durant aquests últims anys i amb
l’inici del pla de l’’Espai Europeu d’Educació Superior s’ha agreujat

la situació. La segona convocatòria va ser adquirida per facilitar i
permetre a tots aquells estudiants i estudiantes que havien suspès una
assignatura, per els motius que fos (feina, salut, etc), a tenir una
segona oportunitat. El propòsit de la segona convocatòria és millorar
l’èxit i el rendiment acadèmic així com també ho són els principis
establerts en l’EEES.
L’eliminació de la segona convocatòria té un seguit de conseqüències
negatives que, en primer lloc, exclouen del sistema universitari a
totes aquelles persones que han de finançar-se els estudis i que no
poden fer-los compatibles amb les jornades laborals. A això s’hi sumen
les falses esperances generades per discursos prometedors que van
culminar amb la implantació del Pla Bolonya, fent que les limitacions
per fer compatibles les dues coses sigui cada cop més inviable.
Deixant de banda que aquest pla encara no ha assolit els seus
propòsits, en la supressió de la segona convocatòria es vulneren també
els drets i principis declarats en l’EEES. S’incrementen les
possibilitats de generar situacions d’exclusió, deixant de banda el
dret a la igualtat d’oportunitats i a la necessitat de suprimir les
barreres per tal de que totes les persones que vulguin accedir al
sistema universitari puguin fer-ho en les condicions adequades. A més
a més, suspendre una assignatura, i no tenir opció a recuperar-la,
implica un augment en el nombre d’estudiants que abandonen els
estudis, que comporta conseqüentment una pèrdua econòmica per l’Estat.
Proporcionar una segona convocatòria denota qualitat universitària
perquè ajuda a superar totes aquestes limitacions, proporciona
igualtat d’oportunitats i una de les condicions necessàries per
assolir els objectius formatius fixats.
Alhora, ens solidaritzem amb el personal docent i investigador i el
personal d’administració i serveis als quals se’ls ha retallat el sou,
modificat horaris, precaritzat la feina i acomiadat dels seus llocs de
treball.
En el context actual s’ataquen i es vulneren els drets d’estudiants,
professors, PDI i PAS, precaritzant així el sistema universitari. És
per això que exigim i lluitem per:
- Una universitat de qualitat, pública i digna, que s’allunyi dels
interessos dels mercats i defensi l’educació i l’ensenyament.
- Una universitat accessible a tothom, que no estigmatitzi les classes
populars.
- Un sistema de beques redistributiu.
- Diem prou a les retallades en educació, prou a l’acomiadament de
professorat i a la massificació de les aules. Prous augments de taxes.
- Defensem un model que inclogui una segona convocatòria, que permet
la compatibilitat dels estudis amb una jornada laboral, que sigui
universal i permanent.
- Diem no a l’estratègia 2015.
Des d’aquí volem fer una crida a tota la comunitat universitària
perquè es sumi a les nostres protestes. Alumnes, professors, personal
d’administració i serveis: NO TINGUEM POR, EL FUTUR DE TOTS ESTÀ EN
JOC!



2. MARC LEGAL

(COMISSIÓ LEGAL)

Decret, lleis que ens regulen



3. DIAGNOSTIC.

- EL FAN ELS DE PRIMEEER! Demanar-ho ja! (assignatura de Recerca).

- QUI VULGUIII AJUDAR

Des de fora cap a dins!



4. MODEL DE FORMACIÓ

Amb aquesta vaga constructiva que hem iniciat i el projecte de currículum integrat que
presentarem volem treballar des de l’experiència com a motor d’aprenentatge, tenint
en compte que aquesta sempre inclou la reflexió.
Estem construint un sistema d’ensenyança connectat amb la realitat partint de
l’activitat del propi subjecte – els estudiants d’Educació Social – com a punt de
partida de l’aprenentatge, i cobrint la necessitat de donar una major significativitat als
continguts.
A través d’un aprenentatge autogestionat, assistit, dirigit, autodirigit i autoregulat
caminem cap a un tipus d’universitat que sigui el que predica i que no es quedi en el
que voldria ser.

4.1. Finalitats

Davant de la situació de descontent i denuncia en la que ens trobem submergits, la
nostra proposta és la construcció d’un projecte comú, de 1r, 2n i 3r del grau d’Educació
Social, que no ve a ser res més que un projecte d’apoderament de la universitat i del
coneixement.
Presentem una alternativa al pla d’estudis actual que ens fa protagonistes de l’espai,
el temps i els continguts que la universitat ens brinda.



- ESPAI, en quant a que considerem necessari treure el màxim profit de les
instal·lacions de les que disposem i portar les classes, seminaris, tallers… allà
on creiem convenient que és millor perquè arribin al màxim de gent possible
tenint en compte que avui en dia i tal i com van les coses cada cop més, no
estudiarà només qui no vol, si no també qui no s’ho pugui permetre.

‐ TEMPS, en quant que aquets projecte és una alternativa al que hi ha
programat d’ara fins a que s’acabi el curs; però també vol ser el detonant d’un
nou model d’universitat on el currículum sigui construint entre tots i totes, equip
docent i alumnat, atenent a la diversitat de cada grup en concret i entenent la
comunitat universitària com un tot que ha de treballar a la una.
Temps i espai és el que necessitem per elaborar la nostra proposta, així
justifiquem l’ocupació del gimnàs. Necessitem llocs on reunir-nos i estones en
les que poder debatre, analitzar, discutir, escoltar-nos i aprendre les unes de
les altres. La convivència aporta tot això.

- CONTINGUTS. Quins? Com? Per què? La nostra intenció és per una banda,
donar cabuda en aquest projecte a tots els coneixements assolits al llarg del
semestre-curs i per altra, buscar punts de nexe amb les assignatures que han
quedat obertes amb aquestes jornades i poder fer-les nostres, aprofitant els
continguts programats de cada una d’elles per enriquir la nostra proposta i
ventilar així la problemàtica de l’avaluació.
Respectant sempre una base, uns mínims que són els eixos del mateix
moviment; la idea és que cada curs adapti el seu pla d’estudis a aquest nou
model d’aprenentatge parant atenció a cada una de les assignatures i buscant
connexions entre unes i altres.

Aquest representa doncs, un veritable treball d’apropiació i elaboració dels continguts
teòrics i pràctics del curs i de les diferents assignatures. L’accent està posat en la

tasca i iniciativa de l’estudiant/a, tenint a l’equip docent com assessor i acompanyant,
tot ajudant a resoldre les dificultats que el procés de construcció del pla vagi plantejant.
Es tracta d’un treball de conceptualització i articulació de continguts, de recerca…que
s’ha d’anar pensant i produint.

4.2. Sistema Organitzatiu

La nostre organització sorgeix gràcies a les diverses assemblees d’estudiants que

ha derivat a la creació de diverses comissions. L’organització en la seva forma més

simple ha estat per cursos i en un segon nivell en conjunt de tot l’alumnat d’Educació

Social. Aquestes comissions estan formades tant per alumnes de primer, segon

i tercer. La creació de les comissions és una manera de treballar en xarxa per tal

de compartir i aplicar les investigacions en aquest projecte comú. Totes aquestes

comissions són coordinades per una gran comissió anomenada: Comitè de Vaga. La

participació en aquest comitè serà rotatiu, amb un responsable de cada comissió. A

continuació les presentem:

• Comissió d’Acció

• Comissió de Difusió

• Comissió Informativa i Legal

• Comissió de Continguts

• Comissió de Mediació

• Comissió Projecte

EXPLICACIÓ CADA COMISSIÓ.

Comité de Vaga



4.3. Modalitat educativa

Tots aquest principis i intencions educatives plantejades es portaran a terme a partir

dels projectes següents. L’objectiu és integrar les línies principals de cada assignatura,

per tal d’aprofundir en el seu contingut.

1r educació social:

• Psicologia: Teatre al carrer (reflectint els quatre continguts bàsics de

l’assignatura

• Recerca i avaluació: Presentar un vídeo i fer un debat general / Projecte de

recerca qualitativa i directa sobre la situació actual de Mundet.

• Desenvolupament comunitari: Dinàmiques en xarxa obertes a tot el campus,

aplicades a ala perspectiva teòrica del Desenvolupament Comunitari.

• Sociologia i Antropologia: Cinefòrum.

2n educació social

• Disseny: creació de projectes correlatius i un model formatiu compartit

• Animació: sociocultural basats amb la metodologia democràtica i participativa en la qual

creiem.

• Àmbits i Acció: creació d’una fira/jornades on s’exposi el contingut treballat a

classe.

• Educació de Persones Adultes: adherir-nos a diversos plans d’educació per

persones adultes.

3r educació social

Educació social de tercer, col·labora en el projecte, però degut a la seva

situació (pràcticum) han acordat amb els professors el seu sistema d’avaluació.

ACABAR DE REDACTAR (3r)

conductisme, cognitivisme, positivisme, etc)

dura l’acció el projecte



4.4. Estratègies metodològiques i processos d’avaluació.

Metodologia assembleària.

Fa 5 dies, s’ha iniciat al Campus Mundet un procés de jornades assembleàries

on s’han exposat i debatut tots els temes que ens resultaven més rellevants (ja

mencionats en punts anteriors), dut a terme de manera democràtica.

A l’apartat d’annexes hi podreu consultar les actes de totes les assemblees que s’han

dut a terme al llarg de tot el procés.

Els processos d’avaluació es realitzaran mitjançant una avaluació interna:

A les assemblees ordinàries d’educació social hi ha un espai destinat a fer una posada

en comú de l’evolució del procés (decisions, accions, discrepàncies, funcionament...).

Tot això serà dut a terme amb l’objectiu de realitzar una avaluació interna amb tot

l’alumnat d’educació social.

Per tal de tenir un control i un seguiment intern del projecte, planificarem un horari amb

la finalitat de tenir un coneixement de l’estat de cada comissió, poder-nos coordinar i

expressar les diferents propostes.



4.5. Anàlisi de recursos i obstacles.

Recursos: participants, motivació, material, espai, professorat, ideologia

Obstacles: Temps, professorat, avaluació, ideologia, ACABAR



5. Intencions educatives

Línies generals que persegueix el projecte:
‐ Acció com a procés
- Idea de negociació
- Partir de les potencialitats
‐ Aproximació ecosistèmica
‐ Idea de flexibilitat i adaptabilitat:
‐ Treball en equip


5.1. Competències

Les competències que desenvoluparem en aquest projecte.

• Capacitat d’aprenentatge

• Capacitat comunicativa

• Capacitat de creació

• Capacitat de conscienciació

• Capacitat de dinamització i mobilització


5.2. Objectius

5.2.1 objectius generals

• Planificar el procés educatiu propi

• Conèixer estratègies i recursos didàctics

• Revisar i avaluar l’acció socioeducativa

• Aplicar estratègies i recursos didàctics

• Adaptar-se al context socioeducatiu

• Promoure el coneixement personal i col·lectiu

• Crear processos d’inclusió

• Crear xarxa


5.2.2 objectius específics

En base al pla d’estudis de les diferents assignatures:

• Acostar la universitat a tothom desinstitucionalitzant el coneixement.

• Aplicar els coneixements a la pràctica

• Dissenyar, desenvolupar, seguir i regular processos de relació educativa

• Promoure la transformació

No hay comentarios:

Publicar un comentario